reklama

Facebooková revolúcia požiera vlastných rodičov

Mnohé príbehy filmového plátna vyznievajú realisticky a diváci si ich nekriticky stotožňujú s pravdou najmä vtedy, ak sú hlavné dejové línie obťahom reality. Film Sociálna sieť je ukážkovým príkladom, pretože po vzhliadnutí snímky nadobúdame pocit odkrytia skutočného pozadia spoločenského fenoménu Facebook. Za mesiac od svojho uvedenia si film pozreli desiatky miliónov ľudí a tento počet narastá v závislosti s expanzívnym rozširovaním počtu užívateľov Facebooku po celom svete. Pribúdajú tak milióny tých, ktorí si myslia, že videli biografický príbeh o Markovi Zuckerbergovi. Mierne zdeformovaná realita neprekáža, Facebooku si viditeľnejšiu medializáciu nemohol priať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Negatívny Mark Facebook neohrozí

Študent bez skutočných priateľov, arogantný čudák s vlastným svetom a najmä programátorský génius. To sú charakteristické črty filmového stvárnenia Marka Zuckerberga. Ako predlohu k filmu použil režisér David Fincher knihu rozhovorov so spoluzakladateľom Eduardom Saverinom, ktorý bol v minulosti riaditeľom spoločnosti Facebook. S Markom sa pracovne rozišli, možno aj preto niektoré informácie v knihe vyznievajú škodoradostne v jeho neprospech. Mark Zuckerberg sa od celého príbehu dištancoval, ale zároveň filmu nepripisuje zásadný vplyv: „Vybudovali sme produkt pre 500 miliónov ľudí. Ak Sociálnu sieť uvidí 5 miliónov, je to zanedbateľné množstvo." Je pravda, že film už videlo minimálne desaťnásobok viac, ako predpokladal, no kariéru Marka Zuckerberga to s najväčšou pravdepodobnosťou zásadne ovplyvní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zneužité meno Facebooku?

Kritici vyčítajú filmu, že autori len využili zaručený motív, príbehu však chýba „šťava". Iní sa zase nadchýnajú nad režisérskym spracovaním a hereckými výkonmi a tiež dynamikou príbehu. V každom prípade film prináša diskusiu, protichodné názory a najmä ďalšiu medializáciu expandujúceho Facebooku. Marketingovou výhodou je, že si film sám o sebe robí reklamu, pretože Facebook je aj o nás, o našom virtuálnom živote. Do kina preto väčšina prichádza zo zvedavosti. Tí, ktorí hľadajú analýzu novodobého fenoménu internetovej spoločnosť, nič také v príbehu nenájdu. Fincherová Sociálna sieť nie je o psychologickej sonde postáv alebo o dopadov virtuálneho sveta na spoločnosť. Je to zákulisie drsných vzťahov točiacich sa okolo biliónov, ktorých počiatok sa zrodil na študentskom internáte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Herci verzus realita

Film odštartuje banálnym motívom - rozchodom. Prchký, nespoločenský programátorský génius vytvorí internetovú aplikáciu na porovnávanie rôznych dievčat z internátu. Myšlienka sa uchytí a Mark postupne stretáva ľudí, ktorí mu pomáhajú rozvinúť projekt až do miliónových rozmerov. Pozadie vzťahov sa vraj zakladá na pravde, aspoň to tvrdí spoluzakladateľ Facebooku Eduard Saverin, ktorého skvele stvárnil Andrew Garfield. Marka Zuckerberga herecky obsadil Jesse Eisenberg. Výkony vyznievajú realisticky a to aj napriek tomu, že reálny Mark v skutočnosti nepôsobí negativisticky. Zaujímavými postavami príbehu sú dvojčatá Cameron a Tyler Winklewoss (Armie Hammer a Josh Pence), spolužiaci z Harvardu, ktorí svorne tvrdia, že Zuckerberg im ich nápad ukradol. Marka Zuckerberga skutočne čelil niekoľkým žalobám, čo je pochopiteľné. No Facebook už dávno nie je študentská aplikácia, ale megalomanská spoločnosť zasahujúca do životov 500 miliónov ľudí po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Facebooková revolúcia

Sociálna sieť má ambície sa zaradiť medzi Oscarové filmy a dôvodom nemusí byť jeho kvalita, ale skôr atraktívnosť nosnej myšlienky. Režisér David Fincher šikovne využil populárnosť Facebooku a úspech si zaslúži už len za svoje prvenstvo. Facebook je súčasťou spoločenského virtuálneho priestoru, ktorý si vyslúži ešte veľa diskusií a analýz. Hoci film nič také neponúka, odhaľuje programátorsko-vlastnícke vzťahy a vznik Facebooku. Vo filme zaznie myšlienka: „Nemôžeš mať 500 miliónov priateľov bez toho, aby si si nenarobil pár nepriateľov." Autenticita filmu určite nie je stopercentná, ale to netrápi ani samotného Zuckerberga. Ten sa sústredí na zveľaďovanie svojej firmy. A má ešte čo doháňať, Facebook čoraz viac čelí kritike, že nezabezpečuje ochranu osobných údajov. To je však problém najmä užívateľov Facebooku, ktorí sa musia naučiť fungovať v otvorenom internetovom priestore sociálnej siete. Revolúcia požiera vlastné deti, respektíve stvoriteľov - rodičov, aj Mark Zuckerberg o tom vie svoje. Žaloby a negatívne vykreslenie vo filmovom scenári sú príkladom. Lenže Zuckerberga to neprevalcuje, spokojne si užíva pocit najmladšieho bilionára na svete. Zaslúžene.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nina Klusová

Sociálna sieť

Sociálna sieť

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Všetky príspevky na tomto blogu súťažili o hodnotné ceny. Prvou cenou bol notebook Sony Vaio.Ak chcete zverejniť svoj text v tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu socialnasiet@smeonline.sk. Výber textov je v právomoci redakcie, väčšinu zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu. Ak nechcete uviesť svoje meno, prosím, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností ho nepublikujeme, redakcia ho však musí poznať.Zverejnenie zaslaného textu môže trvať niekoľko hodín až dní. Každý jeden príspevok budú môcť čitatelia ohodnotiť kliknutím na facebookovské tlačítko LIKE. Príspevky s najväčším počtom "lajkov" vyhrajú hodnotné ceny od spoločnosti Sony a spoločnosti ITA Film. Súťaž potrvá do 28. novovembra 2010. Zoznam autorových rubrík:  Súťažné článkyVyhodnotenie súťaže

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu