Takou rýchlokvasenou legendou môže byť aj príbeh pozadia vzniku jedného z najväčších fenoménov súčasnosti - sociálnej siete Facebook, ktorý si zobral na mušku David Fincher. Jeho meno si spájam so šokujúcimi thrillermi ako Hra, Sedem, Klub bitkárov, ale poznám ho aj ako precízneho majstra rekonštrukcie udalostí, čo predviedol v krimi dráme Zodiac.
Sociálna sieť je film, ktorý nešokuje, zobrazuje pomerne jednoduchý príbeh zakladateľa, alebo lepšie povedané vynálezcu, Facebooku Marka Zuckerberga, ktorý od samého začiatku na mňa pôsobí ako typická karikatúra programátora - nenápadný, strapatý a nepochopený génius. Hneď úvodná scéna filmu - rozchod s priateľkou Ericou naznačuje podstatnú črtu jeho povahy - zrejmý problém spolunažívania s ľuďmi. Najistejšie sa cíti za klávesnicou počítača, ponorený do sveta jedničiek, núl a algoritmov.
Vo svetle tejto Marcovej povahovej črty je idea Facebooku jeho logickým výtvorom. Celý život vo svojej pestrosti sa na Facebooku rúca do podoby schématickej skratky - statusu a vzťahy medzi ľuďmi sú tú zväčša povrchné. Ideálne miesto pre človeka doby informačnej, ktorý potrebuje čo najviac infromácií v čo najkratšom čase - čo sa v konečnom dôsledku môže prejaviť na ich kvalite.
Táto Markova povahová črta je asi to jediné, čo sa o ňom dozvedáme, pretože pod kožu Marka Zuckerberga sa tak ľahko nedá dostať. Markova povaha môže zrejme aj za to, že postupne nachádza a stráca ľudí okolo seba, berie si z nich odrobinky, tak ako mu to vyhovuje, aby ich vzápätí použitých odhodil do koša. Presne ako nuly a jednotky v počítači. Na koniec filmu zostáva sám v miestnosti (možno aj sám v živote) a paradoxne, odkázaný na svoj výtvor - Facebook - kontaktuje bývalú priateľku Ericu.
Fincher vynikajúco stavil na relatívne neznáme tváre hercov (azda s výnimkou Justina Timberlakea), čo podčiarkuje autenticitu samotného príbehu. Film má spád, dialógy sú zmysluplné, scenár bezchybný. Napriek tomu je tento film pre mňa určitým sklamaním, na môj vkus príliš sucho a bez srdca dokumentuje udalosti, ktoré sú zaujímavé asi len tým, že stoja za zrodom Facebooku a odkrývajú jeho zákulisné pozadie. Podobné drámy (keď obchodný partner podrazí toho druhého) sa zrejme vo svete biznisu dejú denne a nestoja za zmienku, nieto za natočenie celovečerného filmu.
Taktiež sa obávam, že ľuďom, ktorí o Facebooku nemajú ani tucha (áno, aj takí sú medzi nami), tento film nič nedá, pretože si zároveň vyžaduje určitú dávku informovanosti nielen o samotnom Facebooku, ale zrejme aj o celom pozadí kauzy. Keďže o tom druhom som až do zhliadnutia filmu netušila nič ani ja, touto optikou vnímam film len ako remeslne mimoriadne slušne spracovanú rekonštrukciu udalostí. Nič viac, ale ani menej.
Gabriela Kalašová